onsdag 19 november 2008

När man är sjuk

Dessa krav som en kastad trasa över ryggen
Dessa moraler som en tidning över huvudet, för att skyddas mot regn
Men en trygghet, frihet, frihetsgudinnan. En Gudinna gjord av frihet - kan det bli bättre?
Dessa krav och detta samhället.
Mannen utan hem, på gatorna, tigger.
Han har nått botten, han är rutten och luktar fisk.
Fnysanden och blickar.
Varför gömmer han sig inte?
Medans jag går och handlar medicin. Mot kraven, tabletter och vatten.
Så enkelt kan det vara.
Bort från moralen, bort från kraven, men bort från friheten? Jag höjer glaset i ett glatt salut. Dricker tills det tar slut.
Moralen.
Frihetsgudinnan borde inte finnas.
Men jag dricker och känner mig nöjd. Nöjd för att jag ryggar tillbaka.
För att jag gömmer mig bakom mig själv, gömmer mig.

Inga kommentarer: